
Werkgroep Ommel 1000+ trekt opnieuw fel van leer over bouwplan
Algemeen 136 keer gelezenOMMEL - Of de relatie tussen de werkgroep Ommel 1000+ en de gemeente Asten inmiddels is verbeterd? Allerminst. Het woningbouwplan Kluizendries-Kluisstraat blijkt nog altijd een enorme splijtzwam.
door Maarten Driessen
Dat werd vorige week nog maar eens duidelijk tijdens een commissievergadering. De werkgroep Ommel 1000+, die zich al jaren inzet voor groei van het dorp, is op zijn zachts gezegd niet blij met de houding van de gemeente. Begin dit jaar werd zelfs officieel het vertrouwen in wethouder John Bankers opgezegd.
Vooropgesteld is het gewraakte woningbouwplan zonder meer een complex verhaal. Er moet een bescheiden wijk met dertig huizen verrijzen, maar deze ligt binnen de geurcirkel van een nabijgelegen veehouderij. Om aan de gemeentelijke geurgebiedsvisie te voldoen, zal de veehouder daarom eerst een biologische luchtwasser moeten plaatsen. Zo stelt althans de gemeente zelf.
Maar daarvoor is een vergunning nodig. En dat is ronduit problematisch: de provincie neemt aanvragen voor nieuwe natuurvergunningen momenteel zelfs helemaal niet in behandeling.
Dat moet én kan daarom anders, bepleit initiatiefnemer CRA Vastgoed. Geur zou in dit specifieke geval geen hinder vormen. Kortom: aan de slag. Maar die mening deelt het college van B en W dan weer niet. Dat opteert voor de ‘juridisch houdbare oplossing’, ofwel een bouwregel voor geur. Daarmee zou ook mogelijke precedentwerking worden voorkomen.
Járen vertraging
Zaligmakend is echter geen enkele oplossing. Zo ook de voorkeur van het college niet: het kan nog járen duren voordat de benodigde biologische luchtwasser wordt vergund. Of, erger nog, de vergunning kan ook volledig uitblijven.
Deze variant geniet daarom niet de voorkeur van CRA en ook niet van Ommel 1000+. Werkgroeplid Arie Liebregts sprak de commissie vorige week zichtbaar gefrustreerd toe. “Dit besluit bestaat uit dichte mist, aannames en bestuurlijke omwegen. De politiek heeft CRA Vastgoed in de afgelopen jaren lelijk in de steek gelaten”, foeterde Liebregts. “We voelen plaatsvervangende schaamte over de wijze waarop in dit huis politiek wordt bedreven.”
Komende dinsdag staat het onderwerp op de agenda van de gemeenteraad.















