De leerlingen werken aan de speeltrommel van het Torenuurwerk Hattem. (Foto: Rob Fritsen)
De leerlingen werken aan de speeltrommel van het Torenuurwerk Hattem. (Foto: Rob Fritsen)

Unieke ervaring voor muziekleerlingen bij Museum Klok & Peel

Algemeen 2.374 keer gelezen

ASTEN - Het versteken van een eeuwenoude speeltrommel voelde voor Vins van den Broek en Tomasz Hejna (beiden 18 jaar) als een unieke ervaring. De 6vwo-leerlingen van het Deurnese Peellandcollege waren deze week op bezoek bij Museum Klok & Peel in Asten en staken daar de handen fanatiek uit de mouwen.

Allebei hebben ze muziek in hun eindexamenpakket. Dankzij docente Lineke Theeuwes en museumvrijwilliger Bert Augustus konden de twee als echte ambachtslui aan de slag bij Klok & Peel. 

Afgelopen dinsdag werkten ze de hele voormiddag aan het programmeren van de eeuwenoude speeltrommel van het Torenuurwerk Hattem met zelfgekozen muziek. “Ik heb mijn melodietje gevonden op een speeldoos uit Parijs. Die dingen werken op hetzelfde principe als zo’n grote trommel”, zegt Vins.

Geschiedenis

In de gereedschapskist van de twee zat niet alleen kennis van het notenschrift en de vaardigheid om bestaande melodieën in arrangementen voor zeventien klokken om te zetten, maar óók inzicht in de werking van een speeltrommel en de vaardigheid om met hamer, steeksleutel en andere hulpmiddelen de trommel noot voor noot te ‘versteken’. Dat alles weliswaar onder deskundige begeleiding. 

“Ik vind elpees al ouderwets en nu sta ik zomaar te sleutelen aan een muziekinstrument dat al eeuwen oud is. Ik ben hier niet alleen met muziek bezig, maar heel nadrukkelijk ook met geschiedenis”, aldus Vins. 

Terwijl Vins de ijzeren lippen en moertjes bijeenzocht, maakte Tomasz zich verdienstelijk toen een groep kleuterkinderen onder begeleiding voorbijkwam. Eentje droeg de kroon van een jarige en op verzoek van de juf speelde Tomasz op een ander carillon speciaal voor de jarige een ‘Lang zal ze leven’.

Carillon

Docente Theeuwes en museumvrijwilliger Augustus kennen elkaar al langer vanuit het Deurnese muziekwereldje. 

Theeuwes: “Bert opperde op een gegeven moment dat het carillon van het gemeentehuis Deurne wel wat hedendaagse muziek kon gebruiken. Ik bedacht dat mijn muziekleerlingen daar misschien voor konden zorgen. Voor de leerlingen is het heel motiverend om met praktische opdrachten bezig te zijn die daadwerkelijk worden toegepast, vandaar. En nu werken we al een paar jaar samen aan een educatief muziekproject rondom klokken.” 

Het sleutelen aan de speeltrommel is daarvan een mooi voorbeeld.


Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant