De bus in Asten is vaak te vol of komt te laat. (Archieffoto: Hein van Bakel)
De bus in Asten is vaak te vol of komt te laat. (Archieffoto: Hein van Bakel)

Volle en vertraagde bus geeft kopzorgen

Algemeen 77 keer gelezen

ASTEN - Bomvol en vaak ook te laat: zo klinken de klachten van reizigers die in Asten op de bus stappen. De personeelsproblemen bij vervoerder Hermes zijn nog altijd niet opgelost. Om extra aandacht voor de problematiek te vragen zette de lokale fractie van het CDA een klachtenlijn open, waarvan de reacties vorige week aan wethouder Leon van de Moosdijk werden overhandigd.

door Maarten Driessen

De klachtenlijn is een initiatief van burgercommissielid Dylan Verstappen van het CDA. Tientallen reizigers besloten daar gebruik van te maken. Zo wordt gesproken over bussen die te laat komen of overvol zijn. ‘Veel te laat, waardoor ik de overstap mis’, schrijft iemand. 

Een ander: ‘De bus heeft elke keer vijftien minuten vertraging waardoor ik te laat op school kom.’ Ook zouden bussen soms juist te vroeg voorbij de halte komen, of helemaal niet verschijnen.

‘We willen dat de wethouder hiermee naar Hermes stapt’

Daarnaast klinken er ook klachten over de communicatie. ‘De eerste twee busritten staan niet meer bij de OV-info. Je kunt dus niet meer zien of ze al onderweg zijn en wanneer ze waar zijn’, aldus een andere invuller.

Ochtendspits

Volgens het CDA geeft 45 procent van de respondenten aan mee te hebben gemaakt dat de bus te laat komt. “Deze klachten worden met name geuit over het busvervoer in de ochtendspits”, zegt Verstappen.

De resultaten van de klachtenlijn werden vorige week donderdag tijdens een commissievergadering overhandigd aan wethouder Leon van de Moosdijk (Mobiliteit). “We willen dat de wethouder hiermee naar Hermes stapt om het openbaar vervoer in Asten te verbeteren. Ondanks herhaaldelijke beloftes, is het Hermes nog altijd niet gelukt om kwalitatief goed busvervoer te organiseren in Asten.”

Campagne

Door een gebrek aan personeel is Hermes gedwongen delen van buslijnen de schrappen of aan te passen. De vervoerder verwacht dat de problematiek ook volgend jaar aanhoudt en dat er pas in 2025 weer volgens de gebruikelijke dienstregeling kan rijden. 

Zo wordt er momenteel volop campagne gevoerd in de hoop meer chauffeurs te werven.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant