Het is regelmatig druk op het voormalige Ei van Ommel. (Foto: Hein van Bakel)

Voormalig Ei van Ommel opnieuw op de schop

woensdag 12 mei 2021 - 12:13|Maarten Driessen

ASTEN – Het is druk op het voormalig Ei van Ommel in Asten, en de komende jaren wordt het waarschijnlijk alleen maar drukker. De provincie oppert daarom enkele kortetermijnoplossingen om de doorstroming tot en met 2030 te waarborgen. Prima, aldus de gemeente Asten, maar wat gebeurt er daarna?

Het Ei van Ommel, het verkeerstechnische pareltje op Astense bodem, werd in 2009 omgebouwd tot de constructie van nu. Met aansluitingen op zowel de A67 als de N279, in de richting van Helmond en Meijel. Een tijdelijke oplossing, want al in 2009 werd geconstateerd dat de capaciteit van de huidige situatie na 2020 niet langer toereikend zou zijn. En dat blijkt in de praktijk. Regelmatig loopt het daar vast, niet alleen vanwege de drukte maar ook omdat vrachtwagenchauffeurs nogal eens verkeerd voorsorteren.

Overbelast
Dat laatste blijkt uit een quick scan die de provincie recent liet uitvoeren. Aanleiding is de reconstructie van de N279 tussen Asten en Veghel die eind dit jaar van start moet gaan. De provincie wil zeker weten dat de doorstroming vanuit de N279 naar de A67 ook in de nieuwe situatie gewaarborgd blijft.

Maar daarvoor moet actie worden ondernomen, zo wijst de quick scan uit. De huidige constructie kan op wat kleine belemmeringen na nog wel even vooruit, maar richting 2030 worden de problemen groter. Wordt er niet ingegrepen, dan raakt de aansluiting overbelast op het moment dat de gereconstrueerde N279 dienst gaat doen. In de quick scan worden daarom drie kansrijke oplossingsrichtingen beschreven, waaronder eerherstel voor (de constructie van) het oude Ei van Ommel. Die variant lijkt het echter niet te gaan redden, onder meer omdat de extra capaciteit niet opweegt tegen de extra omrijbewegingen. Evenals de provincie pleit ook de gemeente daarom voor variant 1, met een ‘vrije rechtsaffer’ vanaf de A67-afrit vanuit Venlo en langere opstelvakken op beide afritten en op de N279. Tot zover staan de neuzen dezelfde kant op.

De gemeente pleit al langer voor een toekomstbestendige oplossing, maar met de genoemde plannen zit de periode ná 2030 nog vol vraagtekens. Dat moet anders, schrijft wethouder John Bankers in een reactie aan het provinciebestuur. ‘Voor het waarborgen van de doorstroming in ons regionale mobiliteitsnetwerk, is het cruciaal dat de aansluiting N279 – A67 ook na 2030 over voldoende capaciteit beschikt om het regionale verkeer te verwerken’, aldus Bankers, die daarom pleit voor een integrale planstudie. Daaruit moet dan een oplossing komen voor de periode 2030-2040. Bankers: ‘Met een integrale planstudie kan de te verwachten bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblematiek ná 2030 nauwkeurig in beeld worden gebracht.’

Truckparking
Uit de stukken blijkt tevens dat de gemeente het nog te vroeg vindt voor een truckparking. Loverbosch Beheer, eigenaar van Hotel Nobis, wil binnen de huidige 'lus' van de Deurneseweg een parkeerplaats voor vrachtwagens realiseren. Dit zogenaamde transferium moet deel uit gaan maken van vier van zo'n locaties, naast Asten ook in Rotterdam, Gorichem en Venlo. Maar volgens Asten zijn de verkeerskundige gevolgen voor de A67 en N279 nog onvoldoende duidelijk. Volgens wethouder Bankers dient dit ook te worden meegenomen in de gewenste integrale planstudie. 'Wij kunnen op dit moment dan ook niet meewerken aan een planologische procedure voor de realisatie van een truckparking.' Bankers hoopt met de provincie in gesprek te kunnen over zowel de integrale planstudie als de truckparking.

Gerelateerde nieuwsberichten

Kermis Asten gaat definitief niet door ASTEN - Het hing al in de lucht, maar nu is het ook officieel: de kermis in Asten gaat dit jaar niet door. De kermisorganisatie hakte deze week de knoop... 11 juni 2021 - 11:41
10 procent brandweerlieden overweegt vertrek REGIO – De Nederlandse brandweer draait hoofdzakelijk op vrijwilligers, maar Europese wetgeving dicteert dat zij mogelijk verplicht moeten worden betaald. Het legt een potentiële bom onder de structuur van de... 11 juni 2021 - 10:23
Fietsdriedaagse Asten nog vol mitsen en maren ASTEN – Gaat de Fietsdriedaagse Asten dit jaar door? Wel als het aan de organisatie ligt. Maar de coronapandemie maakt het waarschijnlijk tot het allerlaatste moment spannend. Deelnemers hoeven zich... 11 juni 2021 - 10:20
Gevaarlijke situaties nopen NWC tot cameratoezicht ASTEN – Kinderen die sportpark ’t Root in Asten buiten de openingstijden betreden, zorgen soms voor gevaarlijke situaties. Daarom breidt voetbalvereniging NWC het cameratoezicht op het terrein verder uit. “We... 11 juni 2021 - 10:18
Blink ziet in Asten veel calamiteiten: ‘Gewoon pech' ASTEN – Blink moest in 2020 opvallend vaak uitrukken voor een calamiteit in de gemeente Asten, zo blijkt uit het jaarverslag van de afvalverwerker. 16 keer maar liefst, terwijl dat... 11 juni 2021 - 10:16
In beeld: burgemeester officieel geïnstalleerd ASTEN - Ze moest er even op wachten, maar donderdag was het eindelijk zover. Hoewel ze al even aan het werk was, is Anke van Extel-van Katwijk nu ook officieel... 11 juni 2021 - 08:45