Theo Martens op het dorpsplein in Ommel, vanwaar hij bijna dagelijks naar het gemeentehuis fietst. (Foto: Marius van Deursen)

Wethouder van de marathon, niet van de sprint

vrijdag 7 februari 2020 - 12:36|Maarten Driessen

ASTEN/OMMEL – Ommelnaar Theo Martens gaat vervroegd met pensioen. De CDA’er maakt sinds 1998 deel uit van de Astense politiek, waarvan de laatste vijftien jaar als wethouder. In zijn politieke loopbaan was het doel altijd heilig en hechtte hij veel waarde aan goede relaties. Als het resultaat daardoor wat langer op zich niet wachten, dan was dat maar zo. Een afscheidsinterview.

Hoelang wist je al dat je deze ambtstermijn niet ging volmaken?
Daar kan ik geen datum bij noemen. Dat is een proces. Toen ik eraan begon was ik er nog van overtuigd dat ik hem vol zou maken. Ik was kerngezond, het liep allemaal lekker. Alleen vorig jaar bleek dat ik wat aan mijn oog mankeerde. Niet heel erg, maar ik had er wel last van. Een oogafwijking die niet valt te opereren. Ik moest ermee leren leven, zo werd gezegd. Het is enkel mijn linkeroog, rechts is nog wel honderd procent. Daar compenseer ik dan mee, maar soms zegt dat oog: bekijk het maar, ik ben moe. Het liefst doe ik dan even mijn ogen dicht. Lullig om ergens met je ogen dicht te gaan zitten, maar dat is heel ontspannend voor mij. Na de herfstvakantie begon ik daarom te twijfelen. Nog ruim twee jaar, moet ik dat nog wel doen? Ik heb er met mijn vrouw over gesproken. Die houdt in april ook op met werken, dus dat helpt bij het maken van die keuze. Puur op basis van het plezier en de drive die ik heb, zou ik nog door willen gaan. Ik vind het namelijk nog steeds leuk. Maar er komt altijd een moment dat je moet stoppen. In december hebben we toen de knoop doorgehakt. We gaan ermee stoppen, ik kies voor mezelf.

‘Ik woon in een dorpje waar we altijd ons best moeten doen om erbij te horen’

Even terug in de tijd, wat waren je drijfveren om politiek actief te worden?
Ik woon in een dorpje waar we altijd ons best moeten doen om erbij te horen. En al snel nadat we definitief in Ommel bleven werd ik bestuurslid van de voetbalclub, voorzitter van de ouderraad van de basisschool en ik kwam namens Ommel in het overkoepelende schoolbestuur in Asten. Ook heb ik in 1982 mede Veilig Verkeer Nederland afdeling Asten opgericht. Eerder had ik onder meer de verkeersacademie afgerond en toentertijd was ik werkzaam voor de gemeente Deurne. Janus Leenders was toen nog onze politieke man in Ommel, dat was vroeger onze overbuurman dus die kende ik al heel goed. Hij heeft me een keer naar een vergadering van zijn partij het CDA meegenomen. Via het bestuur ben ik uiteindelijk ook in de gemeenteraad terechtgekomen. Eigenlijk is dat bijna vanzelfsprekend. Je bent actief, doet van alles in het dorp. Maar ik wilde ook echt meedoen, in de gemeenteraad gebeurde het echt.

Had je toen al de ambitie om wethouder te worden?
Nee, daar denk je dan nog echt niet aan. Ik had een goede baan waarin ik ook stappen kon maken. Alleen na mijn eerste vier jaar in de gemeenteraad dacht ik: potverdikke, hier hebben ze het ook niet voor het zeggen. Je moet wethouder zijn! Vanaf dat moment wist ik echt wat ik wilde.

In 2005 klapt het toenmalige college. Eerder was het CDA, ondanks een verkiezingsoverwinning, als grootste partij toch in de oppositie beland. Samen met oppositiegenoot Leefbaar Asten besluit het CDA om direct het voortouw te nemen. Via een persbericht melden de twee partijen diezelfde avond nog dat zij een nieuwe coalitie zouden gaan vormen, uiteindelijk ook samen met de VVD. Met daarin onder andere Theo Martens, vanaf dan in de rol van wethouder.

Bleek het wethouderschap wat je ervan had verwacht?
Ja, door mijn werk als ambtenaar wist ik wat een wethouder ongeveer deed. Het enige wat me tegenviel was dat ik het nog steeds niet voor het zeggen had. Samenwerken met het college, verantwoording naar je achterban. En ik moest ineens opletten met wat ik zei. In de oppositie kon je, en móést je alles roepen. Dat was een groot verschil.

In mijn beginperiode zijn we direct aan de slag gegaan met een centrumvisie en het verkeer rondom het centrum. Dat was toen nog een puinzooi. Er waren geen kaders, waardoor telkens verschil van mening ontstond. Er lagen dus genoeg uitdagingen. Binnen een jaar lag het fietspad aan de Gezandebaan er, dat was voor mij een opsteker. En ik wilde al langer met dertig en zestig kilometer per uur gaan werken. Toen was het nog overal tachtig buiten - en vijftig binnen de bebouwde kom. Als een van de eerste gemeenten had Asten in het hele centrum een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur. Wat dat betreft liepen we echt voorop.

Zoals het nu is qua verkeersveiligheid, zo is het goed?
De grote lijnen hebben we in Asten voor elkaar. We moeten nog een rotonde maken aan de Dijkstraat en dan blijven er nog kleine dingen over. Zo krijgen we nog steeds klachten over de hoek Langstraat-Burgemeester Wijnenstraat, dus daar gaan we een kleine aanpassing doen. En bij de kerk gaat er nog wat veranderen.

Ik ben hier vanaf toen ik begon, toen iedereen het een puinhoop vond, tot nu mee bezig geweest. Het is gelukt om het zover te krijgen zoals we wilden. Daar ben ik trots op. Het is niet dat er nu geen verkeersongevallen meer gebeuren, maar wel veel minder en veel minder ernstig. Concreet en zichtbaar resultaat, dat geeft voldoening. 

‘Ze moeten je het gunnen, en gunnen is een kwestie van praten met elkaar’

Wat was het lastigste dossier?
De basisschoolplannen, zowel het SHP nu als het IHP eerder, maar ook het geurbeleid in Heusden. De bevolking aldaar klaagde over geuroverlast en noemde een aantal knelpunten. De agrariërs werkten binnen alle regels en vergunningen dus die vonden dat ze goed bezig waren. Alleen op het moment dat de bevolking het niet meer pikt - en daar zat het toen dichtbij - dan heb je toch een probleem. De dialoogavonden die we toen hielden verliepen eigenlijk goed, totdat ons beoogde beleid naar buiten kwam. De ZLTO vond dat veel te streng. De gemeenteraad was voor, enkel het CDA stemde tegen. Fijn als je CDA-wethouder bent … We hebben veel met onze achterban gesproken en ze accepteerden dat het zo ging, maar het voelde toch heel beroerd. Je hebt met een deel van je achterban behoorlijk woorden, je partijgenoten staan niet achter jou. Dus dat zijn geen leuke tijden. Maar zoiets moet je ook van je af kunnen zetten. Niet meeslepen wat niet goed is gegaan. Als je daarin blijft hangen, dan denk ik niet dat je het volhoudt.  

Wat is er veranderd in de politiek ten opzichte van je beginperiode?
We halen nu veel meer op bij onze inwoners. Soms komen mensen met hele goede ideeën waar je zelf nog niet aan had gedacht. Ik heb ervaren dat hoe meer mensen meedenken, hoe vaker je tot een soort oplossing komt. En de politieke debatten zijn nu minder scherp. Voorheen waren er veel meer interrupties, waarbij mensen bewust uit hun comfortzone werden getrokken. Interrumperen totdat ze het niet meer wisten, het was bijna een sport. Nu gaat het meer over de inhoud, we hebben geen debatten als dat niet nodig is. Ik denk dat die huidige aanpak constructiever is. Maar anderzijds is het ook een heel stuk ingewikkelder geworden. Je moet als raadslid bijna specialist zijn om goede inhoudelijke debatten te kunnen voeren. Ruimtelijke ordening, het sociaal domein, allemaal zaken die constant veranderen en alleen maar ingewikkelder worden.

Wat waren je sterke punten als wethouder?
Ik denk dat het me lukt om het met veel mensen goed te kunnen vinden. Ik hecht aan goede relaties, ook omdat ik constant draagvlak nodig heb. Vanuit inwoners, vanuit de achterban, vanuit andere politieke partijen. Ze moeten je het gunnen, en gunnen is een kwestie van praten met elkaar. Oprecht geïnteresseerd zijn in wat anderen vinden. En ik was inhoudelijk altijd goed voorbereid, dat vond ik erg belangrijk. Ik ging nooit naar een raads- of commissievergadering als ik twijfelde waarover het ging. Mijn gevoel zei altijd dat ze mij geen vragen konden stellen waarop ik geen antwoord wist. Ik voelde me ook erg op mijn gemak als ik goed was voorbereid. Dat vond ik heel prettig. ‘Ze maken mij niks, kom maar op!’

En je zwakke punten?
Dat ik af en toe misschien onvoldoende heb doorgepakt. Dingen forceren zodat het wat sneller gaat, meer risico nemen. Ongetwijfeld zijn er zaken geweest die sneller en misschien ook beter waren gegaan als ik een keer met de vuist op tafel had geslagen. Voor mij was de relatie daarvoor echter te belangrijk. Dat zijn misschien dossiers die daardoor wat langer hebben geduurd.

Je zegt nog steeds veel plezier te hebben, valt het je straks zwaar om te stoppen?
Dat weet ik niet. Dat kan ik echt niet zeggen. Weet je wat het is? Ik ken natuurlijk een hoop wethouders die zijn gestopt, maar die spreek je daarna nooit meer. Het is zeldzaam als je die nog ooit tegenkomt. Dus ik weet niet hoe het hun is vergaan. Maar ik heb een hoop leuke dingen waar ik eerder niet aan toekwam. Zo ga ik sowieso véél meer fietsen. Ik zit deze zomer dus veel op de racefiets en we gaan vaker met de camper weg. Ook heb ik vijf kleinkinderen, de zesde is onderweg. Dus ik heb genoeg te doen. Ik maak me echt geen zorgen dat ik in een zwart gat terechtkom.

Wie is jouw ideale opvolger?
(Lacht) Daar ga ik helemaal niet over en daar ga ik ook niets over zeggen. Komende week komt er meer duidelijkheid. Dinsdag hebben we een algemene ledenvergadering, normaal gesproken valt dan het besluit. Maar ik zal me daar niet mee bemoeien.

Gerelateerde nieuwsberichten

Gemeente geeft groen licht voor megastal Heusden ASTEN - Twintig zienswijzen en een petitie met 867 handtekeningen ten spijt, de gemeente Asten heeft besloten een vergunning te verlenen voor de bouw van een megastal aan de Slobeendweg... 20 februari 2020 - 09:57
Gezellig Middagje Klot ASTEN - Het jaarlijkse Middagje Klot zorgde afgelopen zondag weer voor een volle zaal in gemeenschapshuis De Klepel in Asten. De gratis toegankelijke middag was met name voor Astense senioren... 18 februari 2020 - 10:54
Astense jeugd viert carnaval ASTEN - De Astense jeugd zette het carnavalsfeest afgelopen zaterdag al in tijdens JCA gaat los in gemeenschapshuis De Klepel. Zo waren er zaalspellen, een springkussen en feestmuziek en vielen... 18 februari 2020 - 10:46
Reanimatie niet nodig, man blijkt stomdronken ASTEN - De brandweer moest zaterdagochtend uitrukken naar de Logtenstraat in Asten, volgens de melding vanwege een reanimatie. Maar eenmaal op locatie bleek er iets anders aan de hand. De... 17 februari 2020 - 18:15
Ongeval met vrachtwagen zorgt voor file op A67 ASTEN - Er staat momenteel een file op de A67 richting Eindhoven na een ongeval met een vrachtwagen ter hoogte van Asten. De weg is volledig afgesloten. Verkeer richting Eindhoven... 17 februari 2020 - 08:04
19-jarige Neerkantse overleden na ongeval in Heusden HEUSDEN - Een 19-jarige vrouw uit Neerkant is zondag overleden na een ongeval op de Meijelseweg in Heusden. Vermoedelijk raakte de bestuursters vanwege een rukwind van de weg waarna ze... 17 februari 2020 - 07:54