De A67. (Stockfoto: Bram van Oosterhout)

Asten vreest besluit over A67

vrijdag 14 september 2018 - 12:50|Maarten Driessen

ASTEN – Wethouder Theo Martens vreest dat zijn gemeente Asten bedrogen uitkomt bij de aanpak van de A67. En niet alleen Asten, want mogelijk wordt de ‘ongelukkenweg’ enkel tussen Eindhoven en Geldrop verbreed. “Hier gaan we zeer krachtig tegen protesteren.”

Over twee weken kiest de regionale stuurgroep, met daarin betrokken gemeenten, waterschappen en de provincies Noord-Brabant en Limburg, een definitief voorkeursalternatief. Die keuze wordt vervolgens ter advies overhandigd aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). En hoewel hierover dus nog niets is beslist, voelt wethouder Theo Martens de bui al hangen. Vorige week namelijk ontving hij de stukken voor de aankomende bijeenkomst van de stuurgroep. “We vreesden er al voor, en zien nu aankomen dat een verbreding van twee- naar driebaans maar tot Geldrop gaat. Daarna zijn de centen op. We proberen hier gezamenlijk één vuist tegen te vormen”, aldus Martens. Daarmee doelt hij op collega-wethouders uit andere betrokken gemeenten. Die gaan ter voorbereiding nog deze week informeel om tafel. 

'Ik spreek mensen die ’s ochtends niet meer over de A67 durven'

Noodzakelijk
De stuurgroep buigt zich momenteel over drie mogelijke alternatieven. Daarbij is optie één de goedkoopste aanpak, optie 3 behelst volledige verbreding tussen Asten en Knooppunt Leenderheide (Eindhoven). Die laatste variant is weliswaar het duurst, maar geniet zeker in de regio de voorkeur. “We hadden echt verwacht dat het dat zou worden. Het leek én lijkt ons op basis van alle onderzoeken nog steeds noodzakelijk.” Echter, de eindconclusies van het advies zouden nu in de richting van alternatief 2 suggereren. De tussenoplossing, met enkel tussen Leenderheide en Geldrop aan beide zijdes een extra baan. Dat worden dan zogenaamde ‘weefvakken’, stukken die als op- en als afrit fungeren. “Het klopt dat daarmee de filevorming vanuit Venlo kan worden opgelost. Maar de problemen zijn breder. De A67 heeft een van de hoogste percentages vrachtverkeer van Nederland. Met colonnevorming tot gevolg, wat voor allerhande problemen zorgt. Maar daarover wordt in de stukken niets vermeld.” De aantrekkende economie zorgt volgens Martens voor een forse verkeerstoename. Ook het vrachtverkeer zal volgens hem daarom alleen maar toenemen.

Bang
Kleinere maatregelen zoals meer pechhavens, smart mobility en het stimuleren van alternatief vervoer (zoals de fiets) zijn volgens hem prima, maar onderaan de streep onvoldoende. “Ik spreek mensen die ’s ochtends niet meer over de A67 durven. Die bang zijn door al die vrachtwagens de weg niet op te komen.” En die angst is niet eens overdreven. Om de haverklap vinden er tussen Asten en Geldrop ongevallen plaats, vaak met lange files tot gevolg. Tot slot ontlast verbreding van het gehele stuk ook het onderliggende wegennet. Want ook daar is het vaak onnoemelijk druk. “Dat is een probleem. Maar het is ons probleem, en niet dat van het Rijk”, sombert Martens. Hij roept zijn collega’s daarom op samen één vuist te vormen. “We zijn al flink aan het lobbyen. Als we het regio-breed aanpakken, kunnen we hopelijk was losmaken in de Tweede Kamer.” Deze krant heeft navraag gedaan bij het ministerie, maar deze kon niet tijdig reageren.

Plannen voor transferium

Loverbosch Beheer uit Asten heeft plannen voor een nieuw transferium langs de A67. De eigenaar van onder meer Hotel Nobis heeft onlangs ter hoogte van Asten landbouwgrond aangekocht, waarop de parkeer- en verzorgingsplaats voor met name vrachtwagens moet verrijzen. De plannen sluiten aan bij een oproep van werkgeversorganisaties voor meer parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Want op veel wegen is het erg druk, en dat geldt zeker voor de A67. Volgens de Astense wethouder Theo Martens is de provincie positief gestemd over de plannen van Loverbosch Beheer. “Alleen er zitten nog veel haken en ogen aan. En op het moment dat het bestemmingsplan moet worden gewijzigd, komt het sowieso nog hier voorbij. Het is nu nog heel ver weg”, aldus Martens. Loverbosch Beheer was niet bereikbaar voor commentaar.

Tags

Gerelateerde nieuwsberichten

‘Vertegenwoordigt eigenlijk een heel land’ ASTEN – Zo goed zijn in je vak, dat je naar het Europees kampioenschap mag; dat kunnen niet veel mensen zeggen. Luuk Isbouts uit Asten mag als ICT-beheerder ons land... 21 september 2018 - 11:54
De Groote Peel is af ASTEN – De grootschalige inrichtingsmaatregelen in nationaal park De Groote Peel tussen Asten en Ospel zijn klaar. De Eeuwselse Loop is verlegd en het gebied is opgedeeld in 25 compartimenten... 20 september 2018 - 10:37
Ventieleke houdt eigen Strade Bianche HEUSDEN – De Strade Bianche, de Italiaanse wielerkoers over ‘witte wegen’, maar dan in de Peel en over de Hei. Dat is de gedachte achter het nieuwe evenement van TWC... 14 september 2018 - 14:05
‘Eindelijk normaal naar het toilet’ ASTEN/OMMEL – Eigenlijk hoopte KC De Peel in het jubileumjaar 2014 een nieuwe accommodatie te kunnen openen. Het had tenslotte al jaren geduurd, maar de hondenclub zou nog wat langer... 14 september 2018 - 10:30
‘Snel nieuws over pand Anneke’ ASTEN - De gemeente Asten hoopt binnenkort nieuws te kunnen melden over de toekomst van het monumentale pand Anneke de Bruijn. Dat zei wethouder Henk van Moorsel vorige week tijdens... 14 september 2018 - 10:30
Onderzoek Burgerpanel Asten: Statenverkiezingen op komst ASTEN - De Provinciale Staten, onze volksvertegenwoordigers op provinciaal niveau, bepalen veel over het reilen en zeilen binnen de provincie. Toch lijkt de interesse in deze politieke tak gering, bleek... 12 september 2018 - 16:56