De N279 ter hoogte van Vlierden. (Foto: Marius van Deursen)

Bijval voor Astense N279-wens

vrijdag 13 juli 2018 - 12:45|Maarten Driessen

ASTEN – Een extra rijbaan aan beide zijdes van de provinciale weg N279. Samen met de gemeente Gemert-Bakel pleit Asten daar al langer openlijk voor. De Stuurgroep N279, gevuld met regionale bestuurders, gaat echter voor behoud van de huidige eenbaanswegen. Maar in de weerstand daartegen staan Asten en Gemert-Bakel niet meer alleen.

De Stuurgroep nam medio vorig jaar een besluit over de te adviseren aanpak van de N279. Dat voorkeursalternatief gaat uit van behoud van de eenbaanswegen tussen Asten en Veghel, wel worden kruisingen ongelijkvloers gemaakt en komt er een omleiding bij de Helmondse wijk Dierdonk. Daarnaast moeten zogenaamde slimme oplossingen zorgen voor een betere doorstroming. Deze Stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de provincie, Rijkswaterstaat, waterschap Aa en Maas en de zes betrokken gemeenten: Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Helmond en Meierijstad. Gedeputeerde Christophe van der Maat hecht veel waarde aan een in de regio breed gedragen overeenstemming. Niet voor niets nam Gedeputeerde Staten het advies van de Stuurgroep in zijn geheel over. “We hebben het hier over een dossier met een lange en roerige historie, dus we vinden breed draagvlak van groot belang”, aldus Van der Maat toentertijd.

‘Ongeveer honderdvijftig reacties spreken zich nadrukkelijk uit om de N279 direct als twee keer twee aan te leggen’

Meer onderzoek
Maar hoe eensluidend is dit akkoord daadwerkelijk? Asten en Gemert-Bakel zien dus niets in behoud van eenbaanswegen, omdat de capaciteit al snel onvoldoende zou zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het de komende jaren alleen maar drukker wordt. De twee gemeenten staan daarin niet alleen. Zo stelde Deurne eind vorige maand een zienswijze op, waarin eveneens wordt gepleit voor een uitbreiding naar tweebaanswegen. En ook in Laarbeek wordt intussen in die richting gedacht. Na de verkiezingen eerder dit jaar besloot de nieuwe gemeenteraad dat de tweebaans-optie verder onderzoek verdient. Ook Laarbeek klom daarom in de pen voor een zienswijze. De gemeente uit daarin zorgen over de berekeningen die aan het voorlopige besluit zijn voorafgegaan. Volgens Laarbeek is wat betreft de verkeersintensiteit in de komende jaren geen of te weinig rekening gehouden met de economische groei. Een nieuw onderzoek dat waarschijnlijk later dit jaar wordt afgerond, heeft daar wel oog voor. Laarbeek wil daarom eerst de resultaten afwachten. ‘Mocht hieruit blijken dat de capaciteit van de eenbaans-variant eerder tekortschiet, dan moet voor 2030 worden ingezet op het verdubbelen van de weg naar twee keer twee rijstroken’, staat in de zienswijze te lezen. In het huidige voorkeursalternatief komt uitbreiding namelijk pas op zijn vroegst in 2030 ter sprake.

Voorwaarden geschonden
En Laarbeek gaat nog een stapje verder. De gemeente kon met het voorkeursalternatief instemmen, onder voorwaarden dat ook de problemen op de binnenwegen en bij de Beekse Brug worden aangepakt. Maar met de voorgestelde plannen zou het daar juist drukker worden. ‘De voorkeursvariant voldoet daarmee niet aan de voorwaarden die vanuit Laarbeek zijn gesteld’, zo wordt geschreven. Ook daarom wil de gemeente de optie met tweebaanswegen verder onderzocht hebben. Daarmee gaan momenteel enkel nog de gemeenten Helmond en Meierijstad vol voor behoud van de eenbaanswegen. ‘Eensluidend’ is de overeenstemming binnen de Stuurgroep dus sowieso niet meer. Echter, het provinciebestuur is degene die straks bepaalt. 500 zienswijzen Niet alleen gemeenten leverden in de afgelopen periode een zienswijze in. Zo’n honderd burgers en partijen waren goed voor een kleine vijfhonderd aanpassingsvoorstellen. “Ongeveer honderdvijftig reacties spreken zich nadrukkelijk uit om de N279 direct als twee keer twee aan te leggen”, zegt een woordvoerder van gedeputeerde Van der Maat. “De komende weken zullen we de zienswijzen inhoudelijk bestuderen. We kijken daarbij of er suggesties zijn die aanleiding geven om de plannen voor de N279 eventueel verder aan te scherpen en te verbeteren.”

Tags

Gerelateerde nieuwsberichten

Mogelijke oplichter gepakt in Asten ASTEN - De politie heeft een 70-jarige Venlonaar aangehouden op verdenking van grootschalige internetoplichting. De man werd dinsdagochtend in Asten opgepakt. Hij zou voor zo'n 160.000 euro buit hebben gemaakt... 11 december 2018 - 16:21
Rechtgezet: zannikaovenden Heusden volgende week Per abuis hebben we deze week gemeld dat de zannikaovenden van de Peelvrujters komend weekend plaatsvinden. Dit is niet juist. De jaarlijkse zittingsavonden in Heusden vinden plaats op vrijdag 14... 7 december 2018 - 13:13
Klok & Peel aanjager Brabant Remembers ASTEN – Het Klok & Peel Museum in Asten wordt regionaal de kartrekker van het project Brabant Remembers, ter nagedachtenis aan de bevrijding van Noord-Brabant. Volgend jaar is het precies... 7 december 2018 - 12:30
Sloop Anneke; einde van een tijdperk ASTEN – Lange tijd hield hij dapper stand, maar nu moet het laatste pand van Anneke de Bruijn er toch echt aan geloven. De sloopvoorbereidingen van Astens bekendste bouwwerk zijn... 7 december 2018 - 11:27
Dramatische oorlogsverhalen bij De Vonder ASTEN - Marietje Kooistra-Kruijf uit Someren en Martien Klaus uit Asten kennen elkaar al heel lang. In de herfst van 1944 lagen ze allebei in het Geldropse ziekenhuis, in dezelfde... 7 december 2018 - 11:25
Schimmig spel rond molen Asten ANALYSE - Onbeantwoorde vragen, geheime onderzoeken en tegenstrijdige beweringen. De mogelijke komst van een nieuwe bedrijfshal in Asten – met gevolgen voor molen De Oostenwind – voltrekt zich volledig achter... 7 december 2018 - 09:30